آٹھائیس مئی یومِ ﻭﻓﺎﺕ حضرت علامہ ﺍﻧﻮﺭ ﺷﺎﮦ ﮐﺸﻤﯿﺮﯼ رحمة اللہ علیہ

سر زمین کشمیر اپنی خوبصورتی اور سرسبزی کی وجہ سے پوری دُنیا میں مشہور  ھے لیکن یہ بھی ایک حقیقت ھے کہ اس سرزمین میں پیدا ہونے والی شخصیات بھی اپنے جمال و کمال میں لاجواب تھیں۔ سرسبز پہاڑوں ، بہتی آبشاروں ، اُچھلتے ،دوڑتے دریاؤں  کی سر زمین پر ایک ایسی شخصیت نے بھی آنکھ کھولی جس کا علم پہاڑوں کی سی بلندی ،جس کا استدلال آبشاروں جیساحسن،جس کا عمل دریاؤں کی طرح رواں تھا۔ اس شخصیت کو حضرت مولانا انور شاہ کاشمیری کے نام سے یاد کیا جاتا ھے 

ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺍﻧﻮﺭ ﺷﺎﮦ ﮐﺸﻤﯿﺮﯼ 27 ﺷﻮﺍﻝ ﺍﻟﻤﮑﺮﻡ 1292 ﮪ ﺑﻤﻄﺎﺑﻖ 26 ﻧﻮﻣﺒﺮ 1875 ﺀﺑﺮﻭﺯ ﺷﻨﺒﮧ ﺑﻮﻗﺖ ﺻﺒﺢ ﺍﭘﻨﮯ ﻧﻨﮭﯿﺎﻝ ﮐﮯ ﮨﺎﮞ ﺑﻤﻘﺎﻡ ﺩﻭﺩﮬﻮﺍﮞ ﻭ ﻋﻼﻗﮧ ﻟﻮﻻﺏ ﮐﺸﻤﯿﺮ ﻣﯿﮟ ﭘﯿﺪﺍ ﮨﻮﺋﮯ۔

ﭼﺎﺭ ﯾﺎ ﭘﺎﻧﭻ ﺳﺎﻝ ﮐﯽ ﻋﻤﺮ ﻣﯿﮟ ﺍﭘﻨﮯ ﻭﺍﻟﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻌﻈﻢ ﺷﺎﮦ ﺳﮯ ﻗﺮﺁﻥ ﭘﺎﮎ ﭘﮍﮬﻨﺎ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﯿﺎ ﺍﻭﺭ ﭼھ ﺑﺮﺱ ﮐﯽ ﻋﻤﺮ ﺗﮏ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﮯ ﻋﻼﻭﮦ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﮐﮯ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺭﺳﺎﺋﻞ ﺑﮭﯽ ﺧﺘﻢ ﮐﺮ ﻟﯿﮯ۔ ﻏﻼﻡ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﺎﺣﺐ ﺳﮯ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻭ ﻋﺮﺑﯽ ﮐﯽ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﺣﺎﺻﻞ ﮐﯽ۔ ﺗﯿﻦ ﺳﺎﻝ ﺗﮏ ﺁﭖ ﻧﮯ ﮨﺰﺍﺭﮦ ‏( ﺧﯿﺒﺮ ﭘﺨﺘﻮﻧﺨﻮﺍ ‏) ﮐﮯ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﺻﻠﺤﺎﺀ ﮐﯽ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﯿﮟ ﻋﻠﻮﻡ ﻋﺮﺑﯿﮧ ﮐﯽ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮐﯽ۔

1307 ﮪ ﺑﻤﻄﺎﺑﻖ 1890 ﺀ ﻣﯿﮟ ﮨﺰﺍﺭﮦ ﺳﮯ ﺩﺍﺭﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ﺩﯾﻮﺑﻨﺪ گئے ﺍﻭﺭ ﭼﺎﺭ ﺳﺎﻝ ﺭﮦ ﮐﺮ ﻭﮨﺎﮞ ﮐﮯ ﻣﺸﺎﮨﯿﺮ ﻭﻗﺖ ﻋﻠﻤﺎ ﺳﮯ ﻓﯿﻮﺽ ﻋﻠﻤﯿﮧ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﯿﮧ ﮐﺎ ﺑﺪﺭﺟﮧ ﺍﺗﻢ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﮦ ﮐﯿﺎ ﺍﻭﺭ ﺑﯿﺲ ﺍﮐﯿﺲ ﺳﺎﻝ ﮐﯽ ﻋﻤﺮ ﻣﯿﮟ ﻧﻤﺎﯾﺎﮞ ﺷﮩﺮﺕ ﮐﮯ ﺳﺎﺗﮫ 1312 ﮪ ﺑﻤﻄﺎﺑﻖ 1894 ﺀ ﻣﯿﮟ ﺳﻨﺪ ﻓﺮﺍﻏﺖ ﺣﺎﺻﻞ ﮐﯽ۔

آپ نے جن ﻣﺸﮩﻮﺭ ﺍﺳﺎﺗﺬﮦ سے استفادہ فرمایا اُن میں کچھ نام مندرجہ ذیل ھیں 

ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﺩﯾﻮﺑﻨﺪﯼ

مولانا  ﺧﻠﯿﻞ ﺍﺣﻤﺪ ﺳﮩﺎﺭﻧﭙﻮﺭﯼ

مولانا ﻣﺤﻤﺪ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﺍﻣﺮﺗﺴﺮﯼ

مولانا ﻏﻼﻡ ﺭﺳﻮﻝ ﮨﺰﺍﺭﻭﯼ

ﻓﺮﺍﻏﺖ ﮐﮯ ﺑﻌﺪ ﺩﮨﻠﯽ ﻣﯿﮟ ﻣﺪﺭﺳﮧ ﺍﻣﯿﻨﯿﮧ ﻣﯿﮟ ﭼﺎﺭ ﺳﺎﻝ ﺗﮏ ،ﺩﺭﺱ ﺍﻭﻝ ﺭﮨﮯ۔ ﭘﮭﺮ ﺧﻮﺍﺟﮕﺎﻥ ﻗﺼﮧ ﺑﺎﺭﮦ ﻣﻮﻻ ﻣﯿﮟ ﻣﺪﺭﺳﮧ ﻓﯿﺾ ﻋﺎﻡ ﮐﯽ ﺑﻨﯿﺎﺩ ﺭﮐﮭﯽ۔

ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﺗﯿﻦ ﺳﺎﻝ ﺗﮏ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻻﺳﺎﻣﯿﮧ ﭘﮍﮨﺎﺗﮯ ﺭﮨﮯ، ﭘﮭﺮ ﺩﺍﺭﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ﺩﯾﻮﺑﻨﺪ ﺗﺸﺮﯾﻒ ﻟﮯ ﮔﺌﮯ ﺍﻭﺭ ﻭﮨﺎﮞ ﻣﺪﺭﺱ ﻣﻘﺮﺭ ﮨﻮﺋﮯ۔ 1345 ﮪ ﺑﻤﻄﺎﺑﻖ ﺳﻦ 1927 ﺀ ﺗﮏ ﺁﭖ ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ﺩﯾﻮﺑﻨﺪ ﻣﯿﮟ ﺻﺪﺭ ﻣﺪﺭﺱ ﮐﯽ ﺣﯿﺜﯿﺖ ﺳﮯ ﺩﺭﺱ ﺣﺪﯾﺚ ﺩﯾﺘﮯ ﺭﮨﮯ۔

ﺩﯾﻮﺑﻨﺪ ﺳﮯ ﮈﺍﺑﮭﯿﻞ ﺟﺎﻣﻌﮧ ﺍﺳﻼﻣﯿﮧ ﺗﺸﺮﯾﻒ ﻟﮯ ﮔﺌﮯ ﺍﻭﺭ 1351 ﮪ ﺑﻤﻄﺎﺑﻖ 1932 ﺀ ﺗﮏ ﺟﺎﻣﻌﮧ ﻣﯿﮟ ﺩﺭﺱ ﺣﺪﯾﺚ ﺩﯾﺘﮯ ﺭﮨﮯ۔

ﺷﺎﮦ ﺻﺎﺣﺐ ﮐﺎ ﺳﺐ ﺑﺮﺍ ﮐﻤﺎﻝ ﯾﮧ ﮨﮯ ﮐﮧ ﺍﻧﮑﯽ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺳﮯ ﺍﯾﺴﮯ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﻭﺭ ﻋﻈﯿﻢ ﻣﺤﺪﺙ، ﻣﻔﺴﺮ، ﻓﻘﯿﮩﮧ، ﺍﺩﯾﺐ، ﺧﻄﯿﺐ، ﻣﺆﺭﺥ، ﺷﺎﻋﺮ، ﻣﺼﻨﻒ ﺍﻭﺭ ﻋﺎﺭﻑ ﭘﯿﺪﺍ ﮨﻮﺋﮯ ﮐﮧ ﺟﻦ ﮐﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﮐﻢ ﺍﺯ ﮐﻢ ﭘﻮﺭﮮ ﺑﺮﺻﻐﯿﺮ ﻣﯿﮟ ﻣﻠﻨﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﮨﮯ۔ ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ﮐﮯ ﺍﭨﮭﺎﺭﮦ ﺳﺎﻟﮧ ﻗﯿﺎﻡ ﻣﯿﮟ ﮐﻢ ﺍﺯ ﮐﻢ ﺩﻭ ﮨﺰﺍﺭ ﻃﻠﺒاء  ﺷﺎﮦ ﺻﺎﺣﺐ ﺳﮯ ﺑﻼ ﻭﺍﺳﻄﮧ ﻣﺴﺘﻔﯿﺪ ﮨﻮﺋﮯ ﮨﯿﮟ۔ ﭼﻨﺪ ﻣﺸﮩﻮﺭ ﺗﻼﻣﺬﮦ ﮐﮯ ﺍﺳﻤﺎﺀ ﯾﮧ ﮨﯿﮟ :

ﺷﺎﮦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻘﺎﺩﺭ ﺭﺍﺋﭙﻮﺭﯼ

ﻣﻔﺘﯽ ﻣﺤﻤﺪ ﺷﻔﯿﻊ

ﺳﯿﺪ ﻣﻈﺎﮨﺮ ﺍﺣﺴﻦ ﮔﯿﻼﻧﯽ

ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺍﺩﺭﯾﺲ ﮐﺎﻧﺪﮬﻠﻮﯼ

ﺳﯿﺪ ﺑﺪﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﻣﯿﺮﭨﮭﯽ

ﺣٍﻔﻆ ﺍﻟﺮﺣﻤٰﻦ ﺳﯿﻮﮨﺎﺭﯼ

ﻣﻮﻻﻧﺎ ﯾﻮﺳﻒ ﺑﻨﻮﺭﯼ

ﻣﻔﺘﯽ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﻣﺮﺗﺴﺮﯼ

ﺣﺒﯿﺐ ﺍﻟﺮﺣﻤٰﻦ ﻟﺪﮬﯿﺎﻧﻮﯼ

ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺣﻤﺪ ﻧﻌﻤﺎﻧﯽ

ﻗﺎﺭﯼ ﻣﺤﻤﺪ ﻃﯿﺐ


رئیس المحدثین علامہ انور شاہ کاشمیری ؒ نے جہاں اپنی زبان سے حدیث ِمصطفیﷺ کو لوگوں کے دِلوں میں نقش کیا وہیں اپنے قلم سے بیش بہاعلمی ذخیرہ اُمت کے سپرد کیا۔آپؒ نے بہت سی کتب تحریر فرمائیں جن میں چند مندرجہ ذیل ھیں 

ﺧﺎﺗﻢ ﺍﻟﻨﺒﯿﯿﻦ

ﻋﻘﯿﺪﮦ ﻓﯽ ﺣﯿﺎﺕ ﻋﯿﺴﯽٰ ﻋﻠﯿﮧ ﺍﻟﺴﺎﻟﻢ

ﺍﻟﺘﺼﺮﯾﺢ ﺑﻤﺎ ﺗﻮﺍﺗﺮﻓﯽ ﻧﺰﻭﻝ ﺍﻟﻤﺴﯿﺢ

ﻓﺼﻞ ﺍﻟﺨﻄﺎﺏ ﻓﯽ ﻣﺴﺌﻠﮧ ﺍﻡ ﺍﻟﮑﺘﺎﺏ

یہ کتابیں آج بھی دنیائے اسلام کے تعلیمی اداروں میں پڑھائی جاتی ہیں۔ 


حضرت شاہ صاحب ؒ کی ذات علم و عرفان کا منبع و محور تھی ، بولنے پر آتے توانتہائی مدلل انداز میں گفتگو فرماتے اور ایک عظیم وضخیم ذخیرہ کھول کر اپنے سامعین پر واضح کر تے چلے جاتے تھے۔

ﻋﻼﻣﮧ ﮐﯽ ﺗﻘﺮﯾﺮﯾﮟ ﺟﻮ ﺩﺭﺱ ﮐﮯ ﻭﻗﺖ ﺍﻣﻼ ﮐﺮﺍﺗﮯ ﺗﮭﮯ ﺍﻥ ﻣﯿﮟ ﻣﺸﮩﻮﺭ ﺗﺮﯾﻦ ﺗﻘﺮﯾﺮ “ ﻓﯿﺾ ﺍﻟﺒﺎﺭﯼ ﺷﺮﺡ ﺑﺨﺎﺭﯼ “ ﮐﮯ ﻧﺎﻡ ﺳﮯ ﭼﺎﺭ ﺟﻠﺪﻭﮞ ﻣﯿﮟ ﭼﮭﭗ ﭼﮑﯽ ﮨﮯ۔ ﺍﺭﺩﻭ ﻣﯿﮟ ﺷﺮﺡ ﺑﺨﺎﺭﯼ ﺑﻨﺎﻡ ﺍﻧﻮﺍﺭ ﺍﻟﺒﺎﺭﯼ ﺷﺎﮦ ﺻﺎﺣﺐ ﮐﮯ ﺍﻓﺎﺩﺍﺕ 32 ﺣﺼﻮﮞ ﻣﯿﮟ ﺳﺎﮌﮬﮯ چھ ﮨﺰﺍﺭ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﭘﺮ ﺷﺎﺋﻊ ﮨﻮﺋﮯ ﮨﯿﮟ۔

ﺩﻭﺳﺮﯼ ﺩﯾﻨﯽ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﮐﮯ ﻋﻼﻭﮦ ﺁﭖ ﮐﯽ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺧﺘﻢ ﻧﺒﻮﺕ ﻣﯿﮟ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﮭﯽ ﺑﮩﺖ ﺯﯾﺎﺩﮦ ﺍﻭﺭ ﻧﻤﺎﯾﺎﮞ ﮨﯿﮟ۔

ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻼﻣﮧ ﺍﻧﻮﺭ ﺷﺎﮦ ﮐﺸﻤﯿﺮﯼؒ ﮐﮯ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﻋﻤﻠﯽ ﮐﻤﺎﻻﺕ ﻣﯿﮟ ﺳﮯ ﺟﻮ ﭼﯿﺰ ﺍٓﭖ ﮐﻮ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻌﺎﺻﺮﯾﻦ ﺳﮯﻣﻤﺘﺎﺯ ﮐﺮﺗﯽ ﮨﮯ ﻭﮦ ﺍٓﭖ ﮐﯽ ﺟﺎﻣﻌﯿﺖ ﻭ ﺗﺒﺤﺮ ﻋﻠﻤﯽ ﮨﮯ، ﻋﻠﻮﻡ ﻋﻘﻠﯿﮧ ﻭ ﺷﺮﻋﯿﮧ ﻣﯿﮟ ﺳﮯ ﺍﯾﮏ ﺑﮭﯽ ﺍﯾﺴﺎ ﻋﻠﻢ ﻧﮩﯿﮟ ﮨﮯ ﺟﺴﻤﯿﮟ ﺍٓﭖ ﮐﻮ ﻣﮩﺎﺭﺕ ﺗﺎﻣﮧ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﮧ ﮨﻮ۔ ﯾﮧ ﮐﮩﻨﺎ ﺧﻼﻑ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻧﮧ ﮨﻮﮔﺎ ﮐﮧ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﻭﻣﺘﻘﺪﻣﯿﻦ ﻣﯿﮟ ﺑﮭﯽ ﮨﺮ ﺣﯿﺜﯿﺖ ﺳﮯ ﺍﯾﺴﯽ ﺟﺎﻣﻊ ﻋﻠﻮﻡ ﻋﻘﻠﯿﮧ ﻭﻧﻘﻠﯿﮧ ﮨﺴﺘﯽ ﺷﺎﺫ ﻭ ﻧﺎﺩﺭ ﮨﯽ ﻣﻠﺘﯽ ﮨﮯ ۔

ﺣﻀﺮﺕ ﺣﮑﯿﻢ ﺍﻻﻣﺖ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺍﺷﺮﻑ ﻋﻠﯽ ﺗﮭﺎﻧﻮﯼؒ ﻧﮯ ﺣﻀﺮﺕ ﮐﺸﻤﯿﺮﯼؒ ﮐﯽ ﺟﺎﻣﻊ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﮐﻮ ﺍﻥ ﺍﻟﻔﺎﻅ ﻣﯿﮟ ﺧﺮﺍﺝ ﺗﺤﺴﯿﻦ ﭘﯿﺶ ﮐﯿﺎ ’’: ﻣﯿﺮﮮ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﮐﯽ ﺩﻟﯿﻠﻮﮞ ﻣﯿﮟ ﺍﯾﮏ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﻧﻮﺭ ﺷﺎﮦ ﮐﺸﻤﯿﺮﯼؒ ﮐﺎ ﺍﻣﺖ ﻣﺴﻠﻤﮧ ﻣﯿﮟ ﻭﺟﻮﺩ ﮨﮯ ﺍﮔﺮ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﯿﮟ ﮐﺲ ﻗﺴﻢ ﮐﯽ ﺑﮭﯽ ﮐﺠﯽ ﯾﺎ ﺧﺮﺍﺑﯽ ﮨﻮﺗﯽ ﺗﻮ ﺍٓﭖ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺳﮯ ﮐﻨﺎﺭﮦ ﮐﺶ ﮨﻮ ﺟﺎﺗﮯ ‘‘ ۔

ﺷﯿﺦ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻼﻣﮧ ﺷﺒﯿﺮ ﺍﺣﻤﺪ ﻋﺜﻤﺎﻧﯽؒ ﻧﮯ ﻋﻼﻣﮧ ﺍﻧﻮﺭ ﺷﺎﮦ ﮐﺸﻤﯿﺮﯼؒ ﮐﯽ ﻭﻓﺎﺕ ﭘﺮ ﺟﺎمعہ ﺍﺳﻼﻣﯿﮧ ﮈﺍﺑﮭﯿﻞ ﮐﮯ ﺍﯾﮏ ﺟﻠﺴﮧ ﻣﯿﮟ ﻓﺮﻣﺎﯾﺎ ’’: مجھ ﺳﮯ ﺍﮔﺮ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺷﺎﻡ ﮐﺎ ﮐﻮﺋﯽ ﺍٓﺩﻣﯽ ﭘﻮﭼﮭﺘﺎ ﮐﮧ ﮐﯿﺎ ﺗﻢ ﻧﮯ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﻋﺴﻘﻼﻧﯽؒ، ﺷﯿﺦ ﺗﻘﯽ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺍﺑﻦ ﺩﻗﯿﻖ ﺍﻟﻌﯿﺪؒ ﺍﻭﺭ ﺷﯿﺦ ﻋﺰﯾﺰ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ؒ ﮐﻮ ﺩﯾﮑﮭﺎ ﮨﮯ ﺗﻮ ﻣﯿﮟ ﯾﮧ کہہ ﺳﮑﺘﺎ ﺗﮭﺎ کہ ﮨﺎﮞ ﺩﯾﮑﮭﺎ ﮨﮯ ﮐﯿﻮﻧﮑﮧ ﺻﺮﻑ ﺯﻣﺎﻧﮧ ﮐﺎ ﺗﻘﺪﻡ ﻭ ﺗﺎٔﺧﺮ ﮨﮯ ۔ ﻭﺭﻧﮧ ﺍﮔﺮ ﻋﻼﻣﮧ ﮐﺸﻤﯿﺮﯼؒ ﺑﮭﯽ ﭼﮭﭩﯽ ﯾﺎ ﺳﺎﺗﻮﯾﮟ ﺻﺪﯼ ﻣﯿﮟ ﮨﻮﺗﮯ ﺗﻮ ﺍﺳﯽ ﻃﺮﺡ ﺍٓﭖ ﮐﮯ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﻭﻣﺤﺎﻣﺪ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﮐﺎ ﮔﺮﺍﮞ ﻗﺪﺭ ﺳﺮﻣﺎﯾﮧ ﮨﻮﺗﮯ، ﻣﯿﮟ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﮐﺮ ﺭﮨﺎ ﮨﻮﮞ ﮐﮧ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ، ﺷﯿﺦ ﺗﻘﯽ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺍﻭﺭ ﺷﯿﺦ ﻋﺰﯾﺰ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﮐﺎ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺍٓﺝ ﮨﻮﺍ ﮨﮯ ‘‘ ۔

ﺷﯿﺦ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺣﺴﯿﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﺪﻧﯽ ﺭﺣﻤۃ ﺍﻟﻠﮧ ﻋﻠﯿﮧ ﻧﮯ ﻓﺮﻣﺎﯾﺎ :’’ ﻣﯿﮟ ﻧﮯ ﮨﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ، ﺣﺠﺎﺯ، ﻋﺮﺍﻕ، ﻣﺼﺮ ﺍﻭﺭ ﺷﺎﻡ ﮐﮯ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﻭ ﻓﻀﻼﺀ ﺳﮯ ﻣﻼﻗﺎﺗﯿﮟ ﮐﯿﮟ ﺍﻭﺭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﯿﮟ ﺍﻥ ﺳﮯ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﮐﯽ ﻟﯿﮑﻦ ﺗﺠﺮ ﻋﻠﻤﯽ، ﻭﺳﻌﺖ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ، ﺟﺎﻣﻌﯿﺖ ﺍﻭﺭ ﻋﻠﻮﻡ ﻧﻘﻠﯿﮧ ﻭ ﻋﻘﻠﯿﮧ ﮐﮯ ﺍﺣﺎﻃﮧ ﻣﯿﮟ ﺷﺎﮦ ﺻﺎﺣﺐ ﮐﺎ ﮐﻮﺋﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﻧﮩﯿﮟ ﭘﺎﯾﺎ۔

ﻣﺼﺮ ﮐﮯ ﻣﻤﺘﺎﺯ ﻋﺎﻟﻢ ﺩﯾﻦ ﻋﻼﻣﮧ ﺳﯿﺪ ﺭﺷﯿﺪ ﺭﺿﺎؒ ﻧﮯ ﺩﯾﻮ ﺑﻨﺪ ﻣﯿﮟ ﺍﯾﮏ ﻣﺮﺗﺒﮧ ﻓﺮﻣﺎﯾﺎ ﺧﺪﺍ ﮐﯽ ﻗﺴﻢ ! ﻣﯿﮟ ﻧﮯ ﺍﻥ ﺟﯿﺴﺎ ‏( ﺻﺎﺣﺐ ﻋﻠﻢ ‏) ﺍٓﺩﻣﯽ ﻧﮩﯿﮟ ﺩﯾﮑﮭﺎ ‘‘ ۔

ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺳﯿﺪ ﻣﻨﺎﻇﺮ ﺍﺣﺴﻦ ﮔﯿﻼﻧﯽ ﻧﮯ ﺁﭖ ﮐﮯ ﺣﺎﻓﻈﮯ ﺍﻭﺭ ﻋﺮﺑﯽ ﺫﻭﻕ ﮐﮯ ﺑﺎﺭﮮ ﻣﯿﮟ ﻓﺮﻣﺎﯾﺎ ﮐﮧ ﻣﺠﻤﻮﻋﯽ ﻃﻮﺭ ﭘﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﺷﺎﮦ ﺻﺎﺣﺐؒ ﮐﻮ ﮐﻢ ﺳﮯ ﮐﻢ ﭘﭽﺎﺱ ﮨﺰﺍﺭ ﻋﺮﺑﯽ ﮐﮯ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﯾﺎﺩ ﺗﮭﮯ۔

ﺷﺎﻋﺮ ﻣﺸﺮﻕ ﻋﻼﻣﮧ ﺍﻗﺒﺎﻝؒ ﻓﺮﻣﺎﯾﺎ ﮐﺮﺗﮯ ﺗﮭﮯ :

’’ ﺍﺳﻼﻡ ﮐﯽ ﮔﺰﺷﺘﮧ ﭘﺎﻧﭻ ﺳﻮ ﺳﺎﻟﮧ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺷﺎﮦ ﺻﺎﺣﺐؒ ﮐﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﭘﯿﺶ ﮐﺮﻧﮯ ﺳﮯ ﻗﺎﺻﺮ ﮨﮯ ‘‘ ۔

ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺣﺒﯿﺐ ﺍﻟﺮﺣﻤٰﻦؒ ﻋﺜﻤﺎﻧﯽ ﺍٓﭖ ﮐﻮ ﭼﻠﺘﺎ ﭘﮭﺮﺗﺎ ﮐﺘﺐ ﺧﺎﻧﮧ ﻓﺮﻣﺎﯾﺎ ﮐﺮﺗﮯ ﺗﮭﮯ۔ ﺍﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺟﻮ ﮐﭽﮫ ﺁﭖ ﮐﯽ ﻧﻈﺮ ﮐﮯ ﺍﺣﺎﻃﮯ ﻣﯿﮟ ﺁﮔﯿﺎ ﻭﮦ ﮨﻤﯿﺸﮧ ﮐﮯ ﻟﯿﮯ ﺣﺎﻓﻈﮯ ﻣﯿﮟ ﻗﯿﺪ ﮨﻮ ﮔﯿﺎ، ﺑﮩﺮﺣﺎﻝ ﺍٓﭖ ﮐﯽ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺑﮯ ﻧﻈﯿﺮ ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﺼﻔﺎﺕ ﻭ ﺍﻟﮑﻤﺎﻝ ﺗﮭﯽ۔ ﻋﻤﻞ ﺑﺎﻟﮑﺘﺎﺏ ﻭﺍﻟﺴﻨۃ ﺍﻭﺭ ﺍﺗﺒﺎﻉ ﺳﻠﻒ ﮐﮯ ﺍﮨﺘﻤﺎﻡ ﻣﯿﮟ ﺫﺭﮦ ﺑﮭﺮ ﮐﯽ ﮐﻮﺗﺎﮨﯽ ﻧﮩﯿﮟ ﮨﻮﺗﯽ ﺗﮭﯽ، ﺩﯾﮑﮭﻨﮯ ﻭﺍﻟﮯ ﺑﮩﺖ ﺳﯽ ﺳﻨﺘﻮﮞ ﮐﻮ ﺷﺎﮦ ﺻﺎﺣﺐؒ ﮐﮯ ﻋﻤﻞ ﮐﻮ ﺩﯾﮑﮫ ﮐﺮ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﮐﺮ ﻟﯿﺎ ﮐﺮﺗﮯ ﺗﮭﮯ، ﺳﻨﺖ ﻧﺒﻮﯼﷺ ﮐﮯ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﮐﮭﺎﻧﺎ ﺍﮐﮍﻭﮞ ﺑﯿﭩﮫ ﮐﺮ ﮐﮭﺎﯾﺎ ﮐﺮﺗﮯ ﺗﮭﮯ ﺍﻭﺭ ﮐﮭﺎﻧﮯ ﻣﯿﮟ ﮨﻤﯿﺸﮧ ﺗﯿﻦ ﺍﻧﮕﻠﯿﺎﮞ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﮐﺮﺗﮯ ﺍﻭﺭ ﺩﻭﻧﻮﮞ ﮨﺎﺗﮫ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺭﮐﮭﺘﮯ ﺗﮭﮯ، ﺑﺎﺋﯿﮟ ﮨﺎﺗﮫ ﻣﯿﮟ ﺭﻭﭨﯽ ﺍﻭﺭ ﺩﺍﮨﻨﮯ ﮨﺎﺗﮫ ﺳﮯ ﺍﺳﮯ ﺗﻮﮌ ﺗﻮﮌ ﮐﺮ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﻓﺮﻣﺎﯾﺎ ﮐﺮﺗﮯ ﺗﮭﮯ۔

ﺯﮨﺪ ﻭ ﺗﻘﻮﯼٰ ﺍٓﭖ ﮐﮯ ﮐﮭﻠﮯ ﺍﻭﺭ ﺭﻭﺷﻦ ﭼﮩﺮﮮ ﭘﺮ ﺑﺮﺳﺘﺎ ﺗﮭﺎ۔ ﺍﯾﮏ ﻏﯿﺮ ﻣﺴﻠﻢ ﻧﮯ ﮐﺴﯽ ﻣﻮﻗﻊ ﭘﺮ ﺍٓﭖ ﮐﺎ ﺳﺮﺥ ﻭ ﺳﻔﯿﺪ ﺭﻧﮓ ﮐﺸﺎﺩﮦ ﭘﯿﺸﺎﻧﯽ ﺍﻭﺭ ﮨﻨﺲ ﻣﮑﮫ ﭼﮩﺮﮦ ﺩﯾﮑﮫ ﮐﺮ ﮐﮩﺎ ﺗﮭﺎ ’’: ﺍﺳﻼﻡ ﮐﮯ ﺣﻖ ﮨﻮﻧﮯ ﮐﯽ ﺍﯾﮏ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺩﻟﯿﻞ ﯾﮧ ﭼﮩﺮﮦ ﺑﮭﯽ ﮨﮯ ‘‘ ۔

حضرت کشمیری ؒاپنی عمر کے آخری حصہ میں لاہور اور پنجاب کے جلسوں میں یہ فرما چکے تھے کہ ’’ بھائی ہماری آپ سے آخری ملاقات ہے‘‘ اور بہاولپور کی عدالت میں آقا علیہ الصلوۃ والسلام کی ختمِ نبوت پر دلائل دینے کے بعد فرمایا کہ’’ فیصلہ میری قبر پر آکر سنا دینا‘‘۔لہذا وہ گھڑی بھی آن پہنچی ، 28مئی 1933ئ؁ کی شب امیر المومنین فی الحدیث ، امام العصر ، رئیس المحققین علامہ انور شاہ کشمیری کی روح اپنے پروردگار کی طرف چل پڑی۔

إِنَّا ِلِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

اپنے وقت کے عظیم مفکر ، مدبر ،ڈاکٹر علامہ محمد اقبالؒ بھی حضرت انور شاہ کشمیریؒ کے فیض یافتگان میں شامل تھے۔مسئلہ ختم نبوتﷺ ہو یا قتل مرتداور مسئلہ مکان و زمان، حضرت کشمیری ؒ کی ہی ذات تھی جن سے علامہ اقبالؒ نے استفادہ حاصل کیا۔ڈاکٹرعبداللہ چغتائی لکھتے ہیںکہ مسئلہ ’’مکان و زمان ‘‘جو علامہ محمد اقبال ؒ کاخاص موضوع ہے۔اسی موضوع پر حضرت شاہ صاحب ؒ نے علامہ اقبالؒ کو بتایا کہ’’ نیوٹن ‘‘نے جو کچھ مکان و زمان پر لکھا ہے وہ علامہ’’ عراقی‘‘ کے معرکۃالآراء رسالہ سے ماخوذ ہے اور وہ رسالہ ڈاکٹر صاحب تک بھی پہنچایا۔اور پھرڈاکٹر علامہ محمد اقبالؒ نے حضرت انور شاہ کشمیری ؒ کے اس انکشاف کو یورپ کے اخبارات میں بھی شائع کروایا

آپ کی وفات کے بعد لاہور میں ایک تعزیتی جلسہ منعقد کیا گیا جس میں جلیل القدر علماء کے ساتھ ڈاکٹر علامہ محمد اقبال ؒ بھی موجود تھے۔علامہ اقبالؒ نے آپکو خراج عقیدت پیش کرتے ہوئے اپنی تقریر کا آغاز اس شعر سے کیا۔

ہزاروں سال نرگس اپنی بے نوری پہ روتی ہے

بڑی مشکل سے ہوتا ہے چمن میں دیدہ ور پیدا

پھر فرمایا :۔ اسلام کی آخری پانچ سو سالہ تاریخ مولانا انور شاہ کشمیریؒکی نظیر پیش کرنے سے عاجز ہے۔ایسا بلند پایہ عالم اور فاضلِ جلیل اب پیدا نہ ہوگاوہ صرف جامع العلوم قسم کی ایک شخصیت ہی کے مالک نہیں تھے بلکہ عصر حاضر کے دینی تقاضوں پر بھی ان کی پوری نظر تھی۔میں نے جدید فقہ کی تدوین کے لئے ان کا انتخاب کیا تھا اور اس موضوع پر ان سے گفتگو بھی رہی، جس طرز پر فقہ کی تدوین میرے پیش نظر تھی اس کے لئے مناسب شخصیت ان کے سوا عالم اسلام میں کوئی نہ تھی۔‘‘پھر فرمایا۔’’ اب میں مایوس ہوں کہ اس عظیم ترین کام کے لئے کوئی شخصیت موزوں نظر نہیں آتی‘‘۔

اللہ تعالی مولانا مرحوم کی قبر پر کروڑوں رحمتیں نازل فرمائے

آمین یا رب العالمین 



Share: